Blog

Mobility as a Service in beeld

Mobility as a Service

We staan aan de vooravond van een revolutionaire verandering binnen het personenvervoer. Het zou weleens een serieuse oplossing kunnen zijn voor onder andere het file probleem. Maar daarnaast kan het ook een serieuze bijdrage leveren aan de CO2 uitstoot en het milieu. Nog zo’n digitale revolutie genaamd Mobility as a Service. Een integrale oplossing om als persoon van A naar B te komen waarbij je de meest makkelijke vervoersvormen combineert en vastlegd. Een techniek die inmiddels al ontwikkeld is. Nu is het nog een kwestie van de betrokken partijen op één lijn krijgen en hier zit bij Mobility as a Service nu precies de uitdaging. We gaan er meer over vertellen in dit blog.

Hoe werkt Mobility as a Service

Het betreft een digitale oplossing die te gebruiken is als je het op een online platform benaderd. Ook bij ns.nl zie je dat je al kan kijken wanneer je trein gaat en daarbij ook het kaartje direct kan kopen als je nog geen OV chipkaart hebt. Straks bij Mobility as a Service geldt ook deze werking. Je benaderd het platform en geeft aan dat je van A naar B wil. Vervolgens wordt digitaal gekeken wel vervoersvormen het handigst zijn om in te zetten om zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B te komen. Je kunt hierbij dus een advies krijgen van verschillende vervoersvormen. Zo kan het zijn dat het voorstel is om eerst met de bus naar het station te gaan, daar op de trein te pakken en laatste bijvoorbeeld een OV fiets te huren om op je eindbestemming te komen. Het mooie is dat je deze vervoersvormen ook direct kan vastleggen in het systeem. Heel erg praktisch dus en als de prijs ook interessant kan worden kan het zomaar betekenen dat die auto de deur uit kan. Hoe mooi zou dat zijn.

Waarom is Mobility as a Service er nog niet?

Je zou zeggen als de techniek er als is, waarom gebruiken we het dan nog niet? De moeilijkheid in deze ontwikkeling zit in het feit dat er meerdere partijen zullen moeten gaan samenwerken om dit te doen slagen. Daar zit nu exact te moeilijkheid in. Want waar meer partijen zijn, zijn dus ook meerdere belangen en die kunnen flink van elkaar verschillen. Hierom zie je wel dat er veel initiatieven zijn om dit thema veel aandacht te geven en te zorgen dat vervoerspartijen hier hun bijdrage aan gaan leveren.

Geef een antwoord