Blog

De beste customer journey voor je klanten

Een van de grootste uitdagingen voor elk bedrijf is en blijft de klantervaring. Bedrijven, groot en klein, zijn constant op jacht naar manieren om klanten tevredener te houden; een tevreden klant komt terug. Hoe zorg je er als werkgever, als marketingmanager of als iets daartussenin nu voor dat de klantervaring van jouw bedrijf wordt geoptimaliseerd? Er zijn twee belangrijke onderdelen die in dit artikel aan bod komen, maar één van de grootste hulpmiddelen die er is, is een Commerce Experience Cloud als Bloomreach

 

De digitale kant

 

Klantervaring is, zeker tegenwoordig, steeds meer een digitaal verhaal. Het merendeel van je klanten, of je nu een product of een dienst aanbiedt, zal je bedrijf ontdekken via sociale media en/of je website. Hierom is het belangrijk dat er gelijk een goede ervaring voor ze klaar staat, vergelijkbaar met het moment dat ze door de deur zouden komen in een fysieke winkel. De eerste stap is een goed en coherent websiteontwerp, eentje dat in lijn is met de sfeer van de rest van het bedrijf en het logo. De website, webshop en andere digitale onderdelen van het bedrijf (zoals het promotiemateriaal en de sociale media) moeten allemaal met de neus één kant op staan, duidelijk terug te leiden zijn naar hetzelfde bedrijf én het liefst ook nog in dienst staan van elkaar. Dan is er nog zoiets als Bloomreach. Dit gaat iets meer de technische kant op, maar het kan een ontzettende aanwinst zijn voor je bedrijf. Bloomreach is een Commerce Experience Cloud; een systeem dat met verschillende programma’s en algoritmes een customer journey aan je klanten biedt die ze nooit meer zullen vergeten. Het maakt overzichtelijke klantenbestanden, is gebruiksgemakkelijk voor werkgever én klant, en kijkt naar het engagement van je bedrijfscontent en hoe deze te verbeteren.

 

Het ethische randje

 

Het volgende is minder in cijfers en algoritmes te meten, en meer iets waarvan je het succes pas op lange termijn zult ervaren, maar één ding blijft altijd waar; mensen houden van ethisch verantwoorde bedrijven, bedrijven die hun kernwaarden blijven vertolken en ze ook naleven. Je kan geen duurzaam modemerk zijn met sweatshops in je arsenaal, bijvoorbeeld. De beste marketing is ethiek en een sterk moreel kompas. Probeer dit te onthouden in alle executive decisions.

 

Een goede klantervaring leunt op twee pilaren: gebruiksgemak en vriendelijkheid (in de breedste én kleinste zin van het woord). Vriendelijkheid van bedrijf naar klant en van bedrijf naar de wereld. Appeltje eitje, toch?

Geef een reactie